Cookie preferences
SettingsI agree

UWT te Born - EHBO voor containers

10 July 2019

Het containertransport in Limburg groeit exponentieel. Over zowel weg, water als spoor. Al die containers behoeven regelmatig onderhoud: schoonmaak, herstel, opwaardering. Een kijkje in de ‘reparatie- en wasstraat’ van United Waalhaven Terminals in Born. De vonken spatten er letterlijk vanaf. Op de containerwerf in Born wordt gelast, geschrobd, met hoge druk gereinigd en geverfd. Gemiddeld worden er per maand circa 500 containers eens extra onder handen genomen. Bijvoorbeeld omdat er nog restlading in is achtergebleven, omdat er scheuren in de zijwanden zijn geconstateerd of zelfs gaten in het dak blijken geslagen. United Waalhaven Terminals (UWT) is twee jaar geleden aarzelend gestart met zijn containerservice. Inmiddels beschikt het bedrijf over ...

09 juli 2019, in De Limburger gepubliceerd: EHBO post voor containers in Born, Artikel geschreven door Frans Dreissen, Afbeelding:  Ermindo Armino, lees het hele artikel:

Het containertransport in Limburg groeit exponentieel. Over zowel weg, water als spoor. Al die containers behoeven regelmatig onderhoud: schoonmaak, herstel, opwaardering. Een kijkje in de ‘reparatie- en wasstraat’ van United Waalhaven Terminals in Born.

De vonken spatten er letterlijk vanaf. Op de containerwerf in Born wordt gelast, geschrobd, met hoge druk gereinigd en geverfd. Gemiddeld worden er per maand circa 500 containers eens extra onder handen genomen. Bijvoorbeeld omdat er nog restlading in is achtergebleven, omdat er scheuren in de zijwanden zijn geconstateerd of zelfs gaten in het dak blijken geslagen.

United Waalhaven Terminals (UWT) is twee jaar geleden aarzelend gestart met zijn containerservice. Inmiddels beschikt het bedrijf over een zogenoemde in-land-locatie. „We zijn begonnen op verzoek van de rederij MSC”, zegt Rob Wervenbos, de general manager van UWT. „Want MSC wilde óók op de groeilocatie in Born verzekerd zijn van kwalitatief goed reparatiewerk.”

Trend

Het verzoek van MSC kreeg al snel navolging. Want met onder meer Maersk en CMA bedient de UWT inmiddels zes grote, wereldwijd opererende containerrederijen in Born. Wervenbos spreekt van een trend. „Steeds meer rederijen focussen op het achterland. Omwille van groei, expansie en het verstevigen van het eigen marktaandeel. Bovendien stellen ze ten behoeve van hun klanten steeds hogere eisen aan de containers.”

De haven van Born is een belangrijk logistiek knooppunt. ‘De Poort naar Europa’. Belangrijke aanvoerhavens zijn Rotterdam en Antwerpen. De Bargeterminal Born, net als UWT een dochteronderneming van de Waalhaven Group, is in 1991 gestart met een jaarvolume van 18.000 containers. Een paar jaar geleden waren er dat al 120.000. De verwachting is een verdere groei naar 300.000 containers in 2025.

Explosieve groei

„De bedoeling is dat zo min mogelijk containers leeg teruggaan naar Rotterdam”, zegt Willem Beskers, commercieel manager UWT. „Dat betekent dat wij containers waar bijvoorbeeld eerst elektronica mee is vervoerd, in Born geschikt maken voor etenswaar.”

De komst van steeds meer distributiecentra in Limburg, heeft geleid tot een explosieve groei qua aan- en afvoer van goederen. Dat laatste gebeurt hoofdzakelijk nog over de weg. Door al het fileleed, maar onderhand ook een chronisch tekort aan gekwalificeerde chauffeurs, neemt de binnenvaart een steeds belangrijkere positie in.

„Steeds meer klanten kiezen voor zekerheid”, meent Willem Beskers. „In hun overweging en strategie wordt ook duurzaamheid steeds belangrijker. Een kilometer transport over water betekent toch 26 procent minder CO2-uitstoot vergeleken met een kilometer over de weg.”

Elektrische boten

Met een reparatiewerf en wasplaats in Born zegt UWT optimaal gepositioneerd te zijn ten opzichte van de logistiek in Limburg, Belgisch Limburg en het Duitse Ruhrgebied. „Wij groeien exponentieel”, vertelt Rob Wervenbos. Met de komst van de geëlektrificeerde scheepvaart in de nabije toekomst, komt er steeds meer werk op ‘Born’ af. „Er zullen ook sneller elektrische boten gaan varen dan dat er elektrische vrachtwagens komen”, denkt Wervenbos. „Nu al is er een consortium bezig met grote accu’s in containers. Die batterijcontainers zijn langs de route makkelijk uit te wisselen.”

UWT stelt zijn diensten niet uitsluitend ter schikking aan de binnenvaart. „Ook expediteurs die over weg of spoor vervoeren, zijn welkom. Het doel is om de logistiek efficiënter te maken door zo min mogelijk containers leeg retour te laten gaan, wat bijvoorbeeld het geval zou zijn als ze gebreken vertonen.”


Back